Kommunism i Sverige

Kommunismen som rörelse i Sverige under 2000-talet

Familjehistoria och tåg – tillbaka till framtiden?

Posted by kommunismisverige på december 27, 2010

Min mor växte upp i Fritsla, Västergötland.  Hon berättar gärna och ofta om hur annorlunda tågtrafiken var då.

Bland annat fanns, närmast som en självklarhet, en station i orten. Och då var det alltså inte bara fråga om en sketen perrong, utan ett riktigt fint stationshus, att sitta i t.ex. under vintern. Och tågen gick. Som en klocka.

Dagens tågkaos/trafikkaos, härrör från tiden då SJ bolagiserades och styckades upp. I ett första steg 1988 när SJ blev tågen och Banverket blev själva infrastrukturen. En meningslös och obegriplig uppstyckning. Såklart. Sedan bolagiseringen 2001:  SJ blir SJ AB och vinstkraven blir helt förlamande för verksamheten. Det totala förfallet sätter igång.

Men visst: Döden för glesbygdens ”stationssamhällen” påbörjades egentligen lite tidigare än så. Redan under mitten av 60-talet påbörjade man successivt arbetet med att lägga ner stationer och ersätta med busstrafik. Också då under devisen ”kostnaderna ska bära sig själva”, alltså högersossarnas mantra. Alltså, ni vet hur dom säger, ”ni får inte lov att finansiera via skattesedeln, eller låta vinster och storföretag stå för kostnaden.. Nej, nej. Det ska va’ vinst. Det ska va’ Marknaden!”

Så resultatet för Marks kommun, dit Fritsla tillhör, blev så småningom dagens situation: Du kan egentligen bara åka tåg till Varberg eller Borås. Orter som ligger utanför kommunen.

(Globaliseringen som ”den globala byn” o ”alla sitter ihop” o ”kommunikationerna är gränslösa” o ”blablabla”. Eller hur var det nu?)

Det är givetvis en veritabel slakt av glesbygden utan like.

Men det är också en påminnelse: Tänk att det fanns en tid då man kunde ta sig via tåg till landets alla hörn! Nästan som science-fiction! Oavsett om du skulle till småorter som Askeröd i Skåne, Ragunda i Jämtland eller just Fritsla i Västergötland, så fanns det alltid tåg och stationshus. Låter det inte nästan som en dröm för framtiden, mer än en historia om det förflutna?

Men så är det ju också idag, i princip allt som gynnar arbetarklassen, småfolket, landsbygden och medborgarna generellt går åt helvete. Nyliberalismen tar oss alltmer tillbaka till, inte till folkhemmet såklart, utan till tiden innan folkhemmet. Sicket skitsamhälle moderater o sossar har kokat ihop till oss de senaste 20-30 åren…

Missförstå mig inte. Min morfar från Fritsla, liksom jag idag, var/är kommunister. Så utbygd tågtrafik eller inte, visst finns det kritik att rikta mot det gamla folkhemmet. Ingen arbetarmakt då, lika lite som idag. Och kontroll under kapitalets alienerande välde var det då också, utslagning och fångläger för politiskt avvikande (kommunister, anarkister, syndikalister, militanta LO-arbetare etc., som Öxnered, Storsien, Stensele). Vi glömmer inte det, vi accepterar inte.

Men välfärdens fana, med fungerande tåg- och kollektivtrafik som ingrediens, ska vi banne mig hålla högt. Och då kräver vi mer spår, mer underhåll, fler tåg och bättre arbetsvillkor för tåg- och spårarbetarna!

rc6an - ett riktigt tåg med plog där framme, avsett för stränga svenska vintrar

rc6an - ett riktigt tåg med plog där framme, avsett för stränga svenska vintrar

Fritsla stationshus

Fritsla stationshus

Askeröd stationshus

Askeröd stationshus

Ragunda stationshus

Ragunda stationshus

X31an - så ser ett riktigt tåg INTE ut. Den nyliberala skitmodellen X31, Bombardier-tillverkat. En symbol för förseningar, avregleringar och elände.

X31an - så ser ett riktigt tåg INTE ut. Den nyliberala skitmodellen X31, Bombardier-tillverkat. En symbol för förseningar, avregleringar och elände.

 

Och kära läsare. Glöm inte att SEKO påtalat skiten tusen gånger. Men tågkaoset fortsätter. Sådan är överhetens arrogans… Och tänk på att vinsterna bara ökar hela tiden, samtidigt som det blir sämre och sämre.

Järnvägsjobbarna offrar liv och hälsa under vinstmaximeringens diktatur. Dags för folk att samla mod till sig, slänga ut de förbannade banditerna till nyliberaler bland politikerna och de statliga verken/bolagen. Dags för tåguppror!

Annonser

Ett svar to “Familjehistoria och tåg – tillbaka till framtiden?”

  1. vnyqias said

    There is certainly a lot to find out about this topic. I really like all the points you have made.|

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

 
%d bloggare gillar detta: